لوازم خانگی

راهنمای خرید مبل راحتی + بررسی نکات و روش هایی که چگونه بهترین کاناپه و مبلمان را برای خانه انتخاب کنید

مبل، کاناپه، نیمکت، هر چه که اسمش را بگذارید، نقطه‌ی کانونی اتاق نشیمن شما، مکانی برای استراحت پس از یک روز پرمشغله است، بنابراین ارزش توجهی ویژه در هنگام خرید را دارد. به طور کلی باید بدانید که خرید مبلمان نیاز به زمان و توجه دارد. شما باید سبکی را انتخاب کنید که مناسب فضای دکوراسیون شما باشد، رنگی را انتخاب کنید که دوست دارید و متریالی با دوام را انتخاب کنید. در کنار همه‌ی این موارد کاناپه‌ی مدنظر شما باید از درب ورودی خانه رَد شود. بنابراین قبل از هر گونه هزینه‌ای با اندازه‌ها، متریال و استایل مدنظر خود آشنا شوید. کاناپه جدید لازم نیست گران‌قیمت باشد، اما در کنار موارد قابل چشم‌پوشی، فاکتورهای مهمی برای خرید این نوع کالا وجود دارد که در ادامه به طور کامل آن‌ها را بررسی می‌کنیم.


فهرست مطالب


مبل چیست؟ مبل راحتی چیست؟

مبل در لغت به معنی وسیله‌ای برای نشیمن یا کمک کننده برای نشستن بوده و همان طور که در تاریخچه مبل در جهان نیز اشاره شد، واژه‌ای فرانسوی که ریشه در انگلیسی دوانده است. ساختار کلی مبل، چهار پایه‌ای کم ارتفاع است که با پوششی نرم پوشانده می‌شود تا قابل نشستن باشد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله خرید کولر گازی را بخوانید. با توجه به این تعریف‌ها مشخص می‌شود که منظور از مبل چیست. مبل راحتی نیز برگرفته از همین تعریف و ساختار است و به نوعی تکمیل کننده آن. وسیله‌ای که بیشتر در محیط خانه کاربرد دارد (جالب است بدانید که مبلمان شهری و بیرونی نیز وجود دارد!) و از آن برای نشستن و پذیرایی از میهمان استفاده می‌شود.

مبل چیست؟ مبل راحتی چیست؟

قدمت مبل‌ها به دوران انسان‌های غارنشین باز می‌گردد و نمونه اولین مبل به شکل امروزی که برای چنین کاری ساخته شده است مربوط به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است. مبل راحتی که از تعاریف فوق و اسمش مشخص است، وسیله‌ای برای نشستن با ویژگی راحت بودن است. سوالی که پیش می‌آید این است که مگر مبل غیر راحتی نیز وجود دارد؟ نکته این اسم در دسته‌بندی انواع مبل نهفته است. مبل‌ها در دنیا به طور کلی به دو دسته راحتی و کلاسیک دسته بندی می‌شوند. هر چند خود همین دو دسته به تعدا بی‌شماری زیر دسته از نام‌ها و مدل‌های مبل دسته‌بندی می‌شوند، اما در کل نشیمن‌ها یا مبل‌هایی که در فضای اتاق قرار می‌گیرند، از این دو دسته خارج نیستند.

معرفی انواع سبک مبلمان برای خرید

سبک کاناپه یا مبلمان یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در انتخاب و خرید باید به آن توجه کرد. به طور کلی هنگامی که سبک مدنظر را انتخاب می‌کنید، به این فکر کنید که چه سبک‌هایی با چیدمان و طرح‌ خانه‌ی شما مطابقت دارد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله خرید سیستم صوتی خانگی و ساندبار را بخوانید. در همین راستا لازم است بدانید که از نظر سبک، می‌توان مبلمان را به پنج گروه اصلی تقسیم کرد که این موارد به شرح زیر است:

  • سبک مدرن، اواسط قرن بیستم (Mid Century)
  • سبک چسترفیلد (Chesterfield)
  • سبک معاصر (Contemporary)
  • سبک سنتی (Traditional)
  • سبک کانتری (Country)
راهنمای خرید تلویزیون سونی + بررسی فوت‌وفن‌های مربوط به راهنمای خرید تلویزیون سونی

کاناپه سبک مدرن (اواسط قرن بیستم)

طراحی این مدل از کاناپه‌ها به اقتباس از اواسط قرن بیستم است و با خطوط کاملا مستقیم، شکل جعبه‌ای، ساده، پایه‌های زاویه‌دار که معمولا چوبی هستند و دسته‌های کوتاه و جمع‌وجور مشخص می‌شود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله لوازم خانگی سامسونگ را بخوانید. این سبک از مبلمان به طرز زیبایی حس یکپارچه‌سازی به خانه‌ی شما می‌بخشد و در عین مدرن بودن به دور از هرگونه زرق و برق خاصی است.

کاناپه سبک مدرن (اواسط قرن بیستم)

کاناپه سبک چسترفیلد

این سبک همان مبلمانی است که احتمالا در سه‌گانه‌ی پدر خوانده (The Godfather) توجه شما را جلب کرده است. مبلمان‌های سبک چسترفیلد دارای دسته‌ها و پشتی رول شده هستند که از هر دو طرف دارای ارتفاعی یکسان است. بر روی پشتی این مدل از کاناپه‌ها یا مبلمان دکمه‌های عمیق و فشرده شده‌ای وجود دارد که اغلب از چرم ساخته شده است. درواقع این سبک یک نمای بزرگ و قابل تشخیص را در خانه‌ی شما می‌سازد که برای فضاهای کلاسیک یا رسمی مناسب است.

کاناپه‌ی سبک معاصر

مبلمان معاصر اغلب دارای بالشتک‌هایی بزرگ در بخش پشتی محصول هستند که هر یک به یک قسمت از کاناپه مربوط است. همچنین در این سبک از طراحی مبلمان شاهد دسته‌های مستقیم با عمق یکسان هستیم که راحتی قابل توجه‌ای را ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است که پایه‌های فلزی یک افزودنی رایج در این سبک است.

کاناپه‌ی سبک معاصر

مبلمان سبک سنتی

مبلمان سنتی معمولا در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارند، با این حال رایج‌ترین سبک‌، در بین ایرانیان، مدل‌های سلطنتی است که عمدتا از چوب و پارچه تشکیل شده است. ابر و فوم به کار رفته در این نوع مبلمان در مقایسه با مبل‌های راحتی به مراتب کمتر است، در حالی که چوب بیشتری در ساخت این گونه کالاها استفاده شده است. استفاده از چوب سفید، گردو، راش در دسته‌ها و پایه‌های این سبک همراه با منبت کاری بر روی آن‌ها، از دیگر ویژگی‌های این محصولات است. همچنین در قسمت میانی مبل‌ها از تاج با اندازه‌های متفاوت بهره گرفته شده است.

مبلمان سبک سنتی

کاناپه سبک کانتری

جالب است بدانید که این سبک گاهی با نام «بریج‌واتر» (Bridgewater) هم شناخته می‌شود. در این مدل‌ها معمولا پایه‌ها زیر ساختار کاناپه پنهان شده‌اند. از طرفی دسته‌های کاناپه‌ی کانتری کوتاه و پشتی و نشمین‌گاه‌های آن قابل جابه‌جایی است.

کاناپه سبک کانتری

نکات مهم هنگام خرید مبلمان و کاناپه چیست؟

توصیه می‌کنیم که قبل از اقدام برای خرید هر نوع کاناپه حتما این ۶ نکته‌ی اساسی را مطالعه نمایید.

  • بر اساس نیازهای خود مدل مناسب را انتخاب کنید.
  • به اندازه‌ی مبل یا کاناپه توجه کنید.
  • سبک و طرح موردعلاقه‌ی خود را بشناسید!
  • در هنگام خرید، سبک زندگی خود را در نظر بگیرید.
  • آیا کودک خردسال یا حیوان خانگی دارید؟
  • حواستان به کف‌پوش خانه باشد!
هر آنچه باید از کاربرد و انواع قهوه سازها بدانید + مهمترین نکات قبل از خرید قهوه ساز

بر اساس نیازهای خود مدل مناسب را انتخاب کنید

مبلمان و کاناپه ها در اشکال و اندازه‌های مختلفی در بازار وجود دارند. در این میان یک انتخاب مناسب برای شما مربوط به فاکتورهایی ازجمله میزان فضای خانه‌ی شما، تعداد افرادی که از آن استفاده می‌کنند و اینکه آیا قصد دارید از مبل برای چرت زدن یا پذیرایی از مهمانان شبانه استفاده کنید، بستگی دارد. با توجه به همین فاکتورها هم می‌توان ۴ مدل رایج مبلمان را بررسی کرد.

مبل یا کاناپه استاندارد (Standard sofa): 

اندازه‌ی گزینه‌های استاندارد معمولاً بین ۱۸۲ تا ۲۱۲ سانتی‌متر است که به راحتی سه تا چهار نفر را در خود جای می‌دهند.

مبل یا کاناپه دونفره (Loveseat):

 این نوع از محصولات هم مشابه یک مبلمان است، با این تفاوت که برای دو نفر طراحی شده است. مبل‌های دو نفره معمولا از ۱۲۰ تا ۱۸۲ سانتی‌متر عرض دارند.

مبل چندتکه (Sectional):

 مبل‌های چندتکه را می‌توان یک کالای مدولار و بزرگ دانست که متشکل از دو یا چند قطعه است و به شکل L یا U چیده می‌شوند. مدل‌های آپارتمانی این نوع مبلمان تقریباً به اندازه‌ی یک مبل استاندارد هستند، اما اندازه‌های بزرگ‌تر می‌توانند پنج نفر یا بیشتر را در خود جای دهند.

مبل تخت‌خواب‌شو یا تخت‌خوابی (Sofa bed or daybed): 

یک مبل تخت‌خواب‌شو قابلیت باز شدن و تبدیل شدن به یک تخت‌خواب برای استراحت را دارد. تخت خواب در اصل مبل راحتی با عمق بیشتر است و برای استراحت به صورت طولی در نظر گرفته شده است.

اگر چه ممکن است که طراحان و افراد متخصص در حوزه‌ی طراحی داخلی از نامیدن مبل و کاناپه به یک معنی ناراحت شوند، اما منطقی است اگر بگوییم که این دو محصول در استفاده‌ی روزمره هیچ تفاوتی با هم ندارند. چراکه هر دوی این کالاها، نوعی کوسن با پشتی هستند که برای نشستنِ بیش از یک نفر طراحی شده‌اند. واژه‌ی «مبل» (Sofa) همیشه به معنای چیدمان صندلی‌ها به صورت رسمی‌ برای پذیرایی از مهمانان است و واژه‌ی «کاناپه» (Couch) به صندلی‌هایی راحت که برای پذیرایی از همه در هر نوع جلسه‌ای در نظر گرفته شده است، اشاره دارد.

به اندازه‌ی مبل یا کاناپه توجه کنید!

احتمالا با این تراژدی روبه‌رو شده‌اید که فردی مبلمان رویاهای خود را پس از سال‌ها و با صرف هزینه‌ی زیاد خریده است اما در زمان حمل آن به درون اتاق متوجه‌ی عدم گذر مبله از درب ورودی یا راه‌پله می‌شود. چنین اتفاقی ابدا خوشایند نیست و می‌تواند کل روز شما را خراب کند. در همین راستا باید اذعان کنیم که در بین نجارها رایج است که می‌گویند «دوبار اندازه‌گیری کن، یک بار برش بده!». بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که مطابق تصویر زیر تمام بخش‌های لازم را با دقت اندازه‌گیری کنید تا چنین تراژدی‌ برای شما رقم نخورد.

معرفی امکانات و ویژگی های ظرفشویی سامسونگ + راهنمای استفاده از ماشین ظرفشویی سامسونگ

سبک و طرح موردعلاقه‌ی خود را بشناسید!

صرف نظر از اینکه یک مبل چقدر خوب ساخته شده است، اگر ظاهر آن را دوست نداشته باشید، از آن راضی نخواهید بود. بنابراین در هنگام خرید حتما سک‌ها را بشناسید و جستجوی خود را به سبک‌هایی محدود کنید که برای شما جذاب هستند و دکوراسیون خانه شما را تکمیل می‌کنند.

در هنگام خرید، سبک زندگی خود را در نظر بگیرید

هنگامی که جستجوی خود را بر اساس سبک و اندازه محدود کردید، کمی به نیازهای شخصی خود هم فکر کنید. زیرا صاحبان حیوان‌خانگی یا یک خانواده با بچه‌های کوچک ممکن است نیازهای متفاوتی نسبت به یک زوج سخت‌گیر و علاقه‌مند به اصول طراحی داشته باشند. به عنوان مثال در مورد نحوه‌ی نشستن روی مبل با خودتان صادق باشید. چراکه گاهی در بازار مبل، خریدارانی را دیده‌ایم که روی مبل‌ مانند مانکن‌ها نشسته‌اند. اما همانطور که می‌دانید احتمالاً شما در خانه‌ی خود و پس از یک روز پر مشغله این طور نمی‌شینید.

در هنگام خریدمبل، سبک زندگی خود را در نظر بگیرید

اگر تمایل به خوابیدن بر روی مبل دارید، مدل‌های تخت‌خواب‌شو، چندتکه یا شزلون راحت‌تر خواهد بود. یا اگر مبل‌خواب هستید، از خرید مبل‌های چند کوسنی خودداری کنید، زیرا این مبل‌ها مستعد فرو رفتن و بی شکل شدن در اثر استفاده هستند. اگر ترجیح می‌دهید هنگام مطالعه، بافتن، یا استفاده از دستگاه تلفن همراه، صاف بر روی مبل یا کاناپه بنشینید، ساختار مناسب‌ و محکم‌ِ یک مبل به سبک مدرن (اواسط قرن بیستم) با یک پشتی عمودی، برای شما احساس راحتی بیشتری را فراهم می‌کند.

همچنین در هنگام خرید به این فکر کنید که روزانه چند نفر به طور منظم روی مبل می‌نشینند؟ و به چه شکلی می‌نشینند. به عنوان مثال، اگر فردی در خانه‌ی شما دوست دارد صاف بنشیند اما دیگری دوست دارد در حالی که سرش روی دسته‌ی مبل قرار دارد، دراز بکشد باید به فکر خرید مبلی با عرض زیاد باشید. خانواده‌های بزرگ‌تر یا خانواده‌هایی که به طور منظم میزبان مهمانان هستند، به طور طبیعی به سمت مبل‌های چندتکه کشیده می‌شوند. اما برای ایجاد یک چیدمان پویاتر و انعطاف‌پذیرتر، می‌توانید استفاده از دو مبل با اندازه‌های مختلف را در نظر بگیرید که یکی به شکل L قرار گرفته است و دیگری از نوع دو نفره است.

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی + بررسی نکات مهم پیش از خرید ماشین ظرفشویی

آیا کودک خردسال یا حیوان خانگی دارید؟

هرگز توانایی سگ، گربه یا کودک شیطون خود را در تخریب کاناپه دست کم نگیرید. مبل‌هایی با روکش چرمی یا الیاف حصیری در تمیز کردن و نگهداری راحت‌تر هستند و از آنجایی که هر دو نرم‌‌اند، کمتر احتمال دارد که توسط چنگال‌های حیوان خانگی خراشیده شوند. از طرفی شما می‌توانید برای تمیزکاری راحت‌تر به ویژه با وجود خردسال در خانه، مدل‌هایی با کوسن‌ و پشتی بدون اتصال را انتخاب کنید، چراکه نظافت پشت مبل را آسان‌تر می‌کند.

آیا کودک خردسال یا حیوان خانگی دارید؟

اگر کودکان شما روی کاناپه می‌پرند، به جای مدل‌هایی که فنرهای ظریفی دارند، مدل‌هایی با فنرهای سینوسی یا تکیه‌گاه انتخاب کنید. لازم به ذکر است که خانواده‌هایی با بچه‌های کوچک از خرید مدل‌هایی با کوسن‌های زیاد خودداری کنند، زیرا پاهای کودک می‌تواند باعث تغییر شکل کوسن‌های انعطاف‌پذیر شود. همچنین ایده‌ی خوبی است که مبلمان‌های ساده و خالی از جزئیات تزئینی مانند دکمه‌های تافتی یا تزئینات پرزدار را انتخاب کنید. چراکه کندن چنین تزئیناتی برای کودکان به شدت اغوا کننده است.

حواستان به کف‌پوش خانه باشد!

اگر کف خانه‌ی شما از پارکت یا کفپوش‌های چوبی و ظریف است، در هنگام خرید به پایه‌های این محصول توجه کنید. به تجربه باید اذعان نمود که پایه‌های تیز با سطح برخوردِ کم می‌توانند کف چوبی را خراش دهند. به‌عنوان آخرین راه‌حل، یک فرش با کیفیت مناسب می‌تواند از آسیب دیدن کف مبل یا کف‌پوش ظریف خانه‌ی شما جلوگیری کند.

بررسی انواع پُشتی‌های رایج در مبل و کاناپه

کاناپه‌ها و مبل از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که همین قسمت‌ها هم عاملی تعیین کننده برای ظاهر و احساس راحتی ناشی از استفاده از آن‌ها است. حال که در قسمت قبلی این راهنما با سبک‌های مختلف آشنا شدید، نوبت آن است که درباره‌ی بخش‌های مختلف یک کاناپه از جمله‌ انواع پشتی، کوسن‌ها، نشیمن، پایه‌ها و دسته‌های مبل هم بیشتر بدانید. بنابراین ادامه‌ی مطلب را با توضیحاتی درباره‌ی انواع پُشتی کاناپه ادامه می‌دهیم.

  • کاناپه با پُشتی ثابت (Fixed back sofa)
  • کاناپه با پُشتی جداشونده (Scatter back sofa)
  • کاناپه با پُشتی کوسنی (Cushion back sofa)

کاناپه با پُشتی ثابت

این سبک از کاناپه‌ها دارای قابِ پُشتی‌ای به شکلی یک‌پارچه و ثابت است که به جای استفاده از کوسن‌ به کار می‌روند. درواقع این مدل از پشتی‌ها فنری و روکش شده هستند و قابلیت جداسازی از بدنه را ندارند. به طور کلی نگهداری از چنین سبک‌هایی راحت‌تر است و  خطوط ثابت و یکدست در ساختار این کالا، جلوه‌ای محکم و خوش‌ایست را برای کاناپه ارائه می‌دهد.

کاناپه با پُشتی جداشونده

در این نوع از کاناپه‌ها، قاب پشتی با کوسن‌های شل و البته نرم پنهان شده است تا استایل غیررسمی‌تری را به این محصول ببخشد. لازم به ذکر است که پُشتی‌های جداشونده معمولا حاوی الیاف پلی‌استر یا پرکننده‌های مجلل هستند که احساس راحتی بیشتری را ارائه می‌کند.

معرفی هیتر برقی هوشمند شیائومی با پنل گرافینی + راهنما خرید هیتر برقی

کاناپه با پُشتی کوسنی

معمولا مبل‌ها و کاناپه‌های راحتی شامل چنین مدل پشتی‌هایی می‌شوند و در ساختار پشت آن‌ها دو الی سه بخش برای قرار دادن کوسن‌ها با اندازه‌های مساوی وجود دارد.

بررسی انواع کاناپه بر اساس نوع دسته‌ها

شکل و طراحی دسته‌ها می‌تواند تشخیص مبل کلاسیک از معاصر و یا سایر سبک‌ها را آسان کند. در همین راستا باید بدانید که تمایل و پیچش دسته‌ها به سمت پایین نشانگر سبک سنتی است. در حالی که دسته‌های بلندتر و معمولاً باریک‌تر، اغلب روی کاناپه های مدرن و امروزی دیده می‌شوند. در عین حال باید بدانید که برخی از افراد از دراز کشیدن و تکیه دادن به دسته‌های صاف و ایستا لذت می‌برند در حالی که ممکن است افرادی دیگر دسته‌ها بلند را انتخاب کنند. بنابراین در هنگام خرید مبل باید به دسته‌ها توجه کنید و به این فکر کنید که چگونه روی مبل خود می‌خوابید و همچنین چه ظاهری را می‌پسندید. در این بخش چهار شکل از محبوب‌ترین دسته‌های مبلمان را بررسی می‌کنیم که به شکل زیر است:

  • دسته‌های حلزونی شکل (Scroll arms)
  • دسته‌های پهن (Flared arms)
  • دسته‌های هاوارد (Howard arms)
  • دسته‌های مربعی شکل (Square arms)

دسته‌های حلزونی شکل

این شکل از دسته‌های مبل بیشتر در مبل‌ها و صندلی‌های کلاسیک دیده می‌شود. در کنار این ظاهر، منبت‌کاری دسته‌ها در مدل‌های چوبی و سلطنتی، ظاهری سنتی‌تر را به این نوع مبل‌ها یا کناپه‌ها می‌دهد.

دسته‌های پهن

دسته‌های پهن معمولاً کمی از پایه به سمت بیرونِ پشتی کاناپه می‌خورند. همچنین این نوع از دسته‌هامی‌توانند به اندازه‌ی دسته‌های مستطیلی یا مربعی فضا را اشغال کنند.

دسته‌های هاوارد

دسته‌های هاوارد به نوعی سبک کلاسیک محسوب می‌شوند که اندازه‌ی کوتاهی دارند و از جلوی مبلمان یا صندلی اندکی بیرون می‌آید.

دسته‌های مربعی شکل

به طور کلی دسته‌های مربعی شکل محبوب‌ترین طراحی برای انواع کاناپه‌ها به ویژه سبک‌ها مدرن و معاصر است. بنابراین می‌توانید از آن‌ها به عنوان مدل‌هایی راحت و خوش‌ساخت نام برد.

سخن پایانی

شما در این مقاله با راهنمای خرید مبل راحتی آشنا شدید.همچنین از نکات و روشهای مهم هنگام خرید آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

چه پارچه ای برای مبل راحتی مناسب است؟

معمول ترین پارچه برای مبل های راحتی پارچه مازراتی است. در میان پارچه های مخمل، پارچه پورشه و جاسمین، و در بین پارچه های چرم پارچه ملیتا، مایا و مسکو از دیگر پارچه ها بهتر هستند.

بهترین چوب برای مبل راحتی چیست؟

کلاف مبل های راحتی از چوب نراد یا روس است. همچنین پایه ها و نمای کار از جنس چوب راش یا توسکا است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا