لوازم آشپزخانه

راهنمای خرید چای ساز + معرفی بهترین چای سازهای موجود در بازارایران

چای رایج‌ترین نوشیدنی‌ گرم ایرانی است که در طول روز افراد زیادی از آن استقبال می‌کنند. آماده شدن چای در وسایلی مثل کتری و سماور زمان‌بر است و این روزها به دلیل مشغله فراوان، زمان ارزش زیادی دارد. به همین دلیل برای بیشتر مردم کار دشواری است که برای نوشیدن یک لیوان چای، منتظر جوشیدن آب در سماور باشند. اینجاست که دستگاه چای ساز وسیله‌ای کارآمد به حساب می‌آید. شرایط زندگی امروزی ایجاب می‌کند که در محل زندگی و کار یک دستگاه چای ساز وجود داشته باشد. خرید این وسیله تا حد زیادی سلیقه‌ای است در این مقاله با راهنمای خرید چای ساز به شما کمک خواهد کرد تا چای سازی مرغوب و متناسب با سلیقه و نیازتان تهیه کنید.


فهرست مطالب


راهنمای خرید چای سازمرغوب و با کیفیت (چای ساز خوب چی بخرم؟)

اگر شما خانواده بزرگی دارید و یا اگر چای زیاد می‌نوشید پیشنهاد می‌کنیم یک چای ساز با ظرفیت بالا تهیه کنید. محدوده ظرفیت کتری چایساز معمولا از 1.2 لیتر شروع می‌شود و تا 3 لیتر متغییر است. سرعت به جوش آمدن آب بستگی به توان مصرفی چایساز دارد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله راهنما خرید مولتی کوکر را بخوانید. اما این نکته را فراموش نکنید که هرچقدر کتری شما کوچک‌تر باشد، آب درون آن هم زودتر به جوش می‌آید.

راهنمای خرید چایسازمرغوب و با کیفیت

اگر به دنبال برند مشخصی از چای ساز هستید و یا اگر به دنبال چایساز خاصی می‌گردید، اکثر برندهای چایساز مثل فلر، بوش، فیلیپس، تفال، دلونگی، هاردستون و… از پر طرفدارترین محصولات در این زمینه هستند. همچنین انواع مدل‌ها مثل چای ساز استیل، چای ساز شیشه‌ای و چایساز با قوری سرامیکی برای سفارش دادن آماده است. شما می‌توانید قیمت انواع چایساز را با هم مقایسه کنید و در نهایت با چند کلیک ساده، محصول موردنظرتان را درب منزل تحویل بگیرید.

جنس کتری برقی

یکی از موارد انتخاب و خرید چایساز بدنه آن است که می‌تواند از جنس پلاستیک، شیشه و یا استیل باشد که شاید بسیاری از افراد به آن فقط از جنبه زیبایی نگاه کنند در صورتی که در کیفیت چای و یا دم نوش شما تأثیر مستقیم دارد. در کل می‌توانیم بگوییم بهترین جنس برای کتری برقی جنس استیل است که آب را با کیفیت بسیار بالاتری به نقطه جوش می‌رساند.

جنس قوری

شاید یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث می‌شود چای و یا دمنوش ما طعم و رنگ بهتری داشته باشد، جنس قوری است که می‌تواند از جنس پیرکس، چینی و یا استیل باشد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله راهنما خرید گوشت کوب برقی را بخوانید.

راهنمای انتخاب بهترین مدل‌های ست کفگیر و ملاقه

قوری‌هایی که جنس چینی و یا پیرکس هستند کیفیت بهترب را برای دم کردن چای به ما می‌دهند اما قوری‌های استیل از نظر زیبایی به نسبت بقیه بالاتر است و شاید هیچ گاه نشکند اما جنس استیل باعث تغییر رنگ و طعم بد چای می‌شود. پس اگر کیفیت طعم و رنگ برای شما اهمیت بیشتری دارد به دنبال چای سازی باشید که دارای قوری چینی و یا پیرکس هستند اما متأسفانه برندهای مطرح هیچ کدام قوری چینی ندارند اما کیفیت پیرکس هم بسیار به چینی نزدیک است.

قطع کن خودکار

داشتن قطع کن اتوماتیک در کتری برقی باعث می‌شود به محض اینکه آب به نقطه جوش برسد کتری برقی شما به صورت خودکار در حالت گرم نگه دارنده قرار بگیرد این موضوع دو مزیت برای شما خواهد داشت. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانیدمقاله چوب مخصوص ساخت ظروف را بخوانید.

قطع کن خودکار چای ساز
  • مصرف انرژی کم می‌شود.
  • چای با دمای ملایم و دائمی بخار آب شروع به دم کشیدن می‌کند.
  • در صورت تمام شدن آب کتری به صورت اتوماتیک خاموش می شود و از آسیب رسیدن به کتری برقی جلوگیری می شود

شاید برندهای متفرقه نیز همین سیستم را داشته باشند اما سنسوری که برای این کار استفاده می‌کنند به قدری ضعیف است که بعد از مدت کوتاهی خراب می‌شود و احتیاج به سرویس پیدا خواهد کرد و به یک دستگاه بلااستفاده در منزل شما تبدیل می شود. پس بهتر است در انتخاب و خرید چای ساز دقت کنید که اینگونه موارد برای شما پیش نیاید.

نشانگر میزان آب

میزان آب داخل چای ساز باید مشخص باشد که هر بار نیاز نباشد درب چای ساز را باز کنید و چک کنید که آب داخل کتری هست یا نه. این نشانگر میزان آب که به شکل قسمتی شفاف است شما می‌توانید بدانید تا میزان آب کتری را مشاهده کنید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله راهنمای خرید قهوه ساز را بخوانید.

صافی دهانه کتری

در کتری چای ساز در قسمت دهانه خروجی آب فیلتری وجود دارد که از ورود رسوبات درون کتری به لیوان چای و یا قوری جلوگیری می‌کند این فیلتر هم به صورت پلاستیکی است و هم به صورت استیل. جنس استیل نسبت به جنس پلاستیک بهتر است، اما این فیلتر در بعضی از برندها ثابت است اما در برندهای معتبر می‌شود آن را خارج کرد و شستشو داد و دوباره در محل قبلی وصل کرد.

حالت گرم نگه دارنده

در چای ساز سیستم قطع خودکار وجود دارد که به محض جوش آمدن آب، سیستم قطع کن فعال می‌شود و به صورت خودکار در حالت گرم نگه دارنده قرار می‌گیرد در این حالت چای ساز آب را در دمای 70 درجه گرم نگه می‌دارد تا هر زمانی که به آن مراجعه کردید آب داغ در دسترس شما باشد.

نحوه تمیز کردن قهوه ساز و رسوب زدایی اسپرسو ساز خانگی چگونه است؟ + معرفی و بررسی روش های رسوب زدایی با مواد طبیعی

صافی قوری

موارد مهم دیگر در چای ساز داشتن یک صافی استیل برای قوری است که در هنگام ریختن چای، تفاله چای یا دمنوش در لیوان یا فنجان شما نریزد. دقت کنید که طراحی صافی قوری باید به گونه‌ای باشد که به راحتی بتوان آن را تمیز کرد چراکه اگر نتوان این صافی را به درستی تمیز کرد بعد از مدتی رنگ گرفته و باعث می‌شود بوی مطبوع چای شما را تحت شعاع قرار دهد و بوی یک چای مانده به خود بگیرد.

صافی قوری

دسته نگه دارنده چای ساز

باید توجه داشته باشید تا دسته این محصول تحمل وزن دستگاه هنگامی که کاملا پر از آب است را داشته باشد و علاوه بر آن عایق باشد تا هنگامی که چایساز به برق متصل و داغ است بتوان دسته آن را نگه داشت.

دسته نگه دارنده چای ساز

سیم چای ساز

بهتر است هنگام خرید چای ساز به طول سیم آن دقت شود و محصولی که تهیه می‌کنید سیم کوتاهی نداشته باشد. زیرا ممکن است پریز برق همیشه در نزدیکی جایی که می‌خواهید چای ساز را قرار دهید نباشد و با مشکل مواجه شوید. بنابراین طول سیم نیز نکته‌ای در راهنمای خرید چایساز است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معرفی انواع چای سازهای موجود در بازار ایران (کدام مارک چای ساز بهتر است)

مهم ترین قسمت راهنمای خرید چایساز شناختن انواع دستگاه‌ های موجود در بازار است. شما برای خرید این دستگاه باید ابتدا با انواع چای ساز های موجود در بازار و امکانات موجود در هر دستگاه آشنا شوید و با توجه به نیازتان بهترین دستگاه را انتخاب کنید. در حالت کلی می‌توان گفت انواع چای سازهای عرضه‌ شده در بازار شامل موارد زیر می‌شود:

  • چایساز های دم آور
  • چای ساز استند دار
  • چای ساز بدون قوری

راهنمای خرید چای ساز بالا پایین (دم آور)

یکی از بهترین انواع چای سازها، چایساز دم آور است. شکل این نوع از چای ساز به گونه‌ای است که کتری روی پایه‌ای جداگانه قرار دارد که دارای المنت مخفی است و سپس قوری روی آن گذاشته می‌شود و همین باعث می‌شود که چای درون قوری با حرارت بخار آب کتری دم بکشد و رنگ و عطر و بوی خوبی داشته باشد.

راهنمای خرید چای ساز بالا پایین (دم آور)

این روش دقیقا شبیه به روش قدیمی درست کردن چای در سماور و قوری است و به آرامی دم کشیدن چای با استفاده از گرمای آب جوش باعث می‌شود که چای در این دستگاه از عطر و طعم بهتری برخوردار باشد.اما این تنها مزیت این نوع از چای ساز نیست. چایساز دم آور به دلیل قرار گرفتن قوری بر روی کتری دارای ابعاد کم و ارتفاع زیاد است. پس اگر جای زیادی برای گذاشتن چای ساز ندارید راهنمای خرید چایساز این مدل را به شما پیشنهاد می‌کند.

راهنمای کامل خرید قابلمه برای جهیزیه

راهنمای خرید چای ساز استند دار

این نوع دستگاه به صورت یک صفحه استند دار طراحی شده که کتری و قوری به صورت جداگانه و کنار هم بر روی آن قرار می‌گیرند. آب داخل کتری به وسیله المنت‌ها گرم می­ شود و چای داخل قوری نیز به همین صورت دم می‌کشد.

راهنمای خرید چای ساز استند دار

اما باید توجه داشته باشید که اگر زمان زیادی قوری روی دستگاه قرار بگیرد، رنگ و مزه‌ی چای عوض می‌شود که در طراحی‌های جدید برای جلوگیری از این مشکل بر روی المنت‌ها تایمر قرار داده اند تا رنگ و طعم چای عوض نشود و به قول قدیمی‌ها چای نجوشد اما این کار هم باعث سرد شدن چای می‌شود.

چای سازهای استند دار مزیت خاصی ندارند و تنها خوبی‌شان ظاهر زیبای آن‌ها است که باعث شده افراد زیادی از آن استقبال کنند. اما همان طور که گفتیم چای در چای سازهای دارای استند کیفیت خوبی ندارد و اگر می‌خواهید چای خوش عطر و بو داشته باشید از چایساز دم آور که عملکردی مشابه سماورهای قدیمی دارد استفاده کنید.

راهنمای خرید چای ساز بدون قوری

اگر به دنبال یک دستگاه چای ساز هستید که کوچک و جمع و جور باشد و فضای کمی را اشغال کند، ما در راهنمای خرید چایساز به شما چای ساز بدون قوری را به شما پیشنهاد می‌کنیم. پس بهتر است درباره دستگاهی که در کوتاه‌ترین زمان آب را به نقطه جوش می‌رساند و می‌توانید به وسیله آن یک چای دبش و خوشمزه نوش جان کنید، بیشتر بدانید.

راهنمای خرید چای ساز بدون قوری

این نوع از چایساز همان طور که از اسمش مشخص است قوری ندارد. به همین دلیل استقبال زیادی از آن نشده است. ساختار چای ساز بدون قوری طوری طراحی شده که محفظه‌ای داخل کتری قرار دارد که چای داخل آن به وسیله‌ی بخار آب داخل کتری دم می‌کشد. در برخی از چایساز‌های بدون قوری، محفظه داخل کتری بعد از دم کشیدن چای به حالت آسانسوری بالا می‌آید.

کدامیک از انواع چای ساز بهتر است؟

در جواب این سوال باید بگوییم که این بستگی به سلیقه‌ شما دارد که کدام نوع را می‌پسندید اما در کل چای ساز دم آور پیشنهاد خوبی است. این نوع از چای ساز برای کسانی که به تازگی روش‌های قدیمی آماده کردن چای مثل سماور و قوری را کنار گذاشته اند و قصد خرید دستگاه چایساز دارند بسیار مناسب است.

چرا که در این نوع مانند سماور، قوری بر روی کتری قرار دارد و همین باعث می‌شود چای دلچسب تر و با رنگ و بوی بهتری داشته باشید. اما اگر زیبایی ظاهری چایساز برا شما مهم است باید بگوییم چایساز دارای استند گزینه بهتری است.به طور کلی باید بدانید که در هنگام خرید یک محصول باید بسیاری از فاکتورها مورد بررسی قرار گیرد. شما باید بتوانید با توجه به بودجه‌ای که در نظر گرفته اید بهترین و با کیفیت‌ترین محصول را خریداری کنید.

راهنمای خرید و استفاده از قابلمه‌های گرانیتی + بررسی کیفیت محصولات برند لایف اسمایل

تفاوت چای ساز و کتری برقی چیست؟

چای ساز به صورت ایستاده هستند و قوری بر روی کتری قرار گرفته است که همین امر سبب می شود پس از به جوش آمدن آب ، چایی طعم و رنگ بهتری داشته باشد. اما کتری های برقی ظاهر و عملکرد پیچیده ای ندارند و به صورت یک کتری و پایه ای نگهدارنده طراحی شده اند. کتری بر روی پایه قرار می گیرد و با استفاده از انرژی الکتریکی و المنت موجود در پایه کتری، کتری گرم شده و آب به جوش می آید.

راهنمای خرید چایساز بر اساس قابلیت ها و تکنولوژی‌های این دستگاه چیست؟

یکی از مهمترین معیار هایی که در هنگام خرید و انتخاب چایساز باید به آن توجه کنید، تکنولوژی ‌های موجود در این دستگاه است. همان طور که می‌دانید چایسازها از گذشته تاکنون تغییرهای مختلفی کرده اند و امکانات مختلفی برای آن‌ها افزوده‌ شده است.

  • قابلیت تنظیم دما
  • خاموش شدن اتوماتیک
  • نشانگر میزان آب
  • گرم نگه‌ دارنده آب

اگر از آن دسته از افراد هستید که به دنبال خرید چایساز با امکانات فوق‌العاده می‌باشید، باید بدانید هرچه امکانات چای ساز بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد. پس برای خرید چای ساز با امکانات پیشرفته لازم است هزینه بیشتری را برای این کار کنار بگذارید.

نتیجه گیری و نکات مهم راهنمای خرید چای ساز

نتیجه گیری و نکات مهم راهنمای خرید چای ساز به شرح زیر می باشد:

  • در هنگام خرید دم آور حتما به جایگاهی که درون آشپزخانه خود برای گذاشتن در نظر گرفته‌ اید، توجه کنید.
  • چون در این نوع دستگاه به دلیل قرار گرفتن قوری بر روی کتری به ارتفاع بیشتری نیاز می‌باشد.
  • در صورتی‌ که در آشپزخانه خود فضای کافی برای این دستگاه را ندارید، از خرید دستگاه دم آور صرف‌ نظر کنید.
  • جنس دستگاه نیز یکی از عوامل مهم در هنگام خرید این نوع دستگاه است.
  • حتما دستگاهی را انتخاب کنید که جنس آن به ‌گونه‌ای باشد که داغ نشود و در اثر گذشت زمان نیز تغییر نکند.
  • در هنگام انتخاب چایساز حتما به میزان مصرف برق دستگاه توجه کنید
  • چون برخی از دستگاه ‌ها مصرف برق زیادی دارند و هزینه ‌های شمارا به میزان قابل ‌توجهی افزایش می‌دهند.
  • در صورت انتخاب دستگاه استیل حتما آن ‌هایی را انتخاب کنید که دارای قابلیت ضد زنگ و ضد رسوب نیز باشند.
  • داشتن فیلتر آب و فیلتر قوری نیز در دستگاه نقش مهم و اساسی دارد.
  • در هنگام خرید حتما به انتخاب دستگاه توجه کنید و حتما آن‌هایی را انتخاب نمایید که جنس انتهای آن فلزی باشد
راهنمای خرید هود + آشنایی با انواع هود آشپزخانه

معرفی بهترین برند چای سازدر ایران

1- چای ساز بوش مدل TTA2010

مشخصات این محصول:

  • برند: Bosch
  • کشور سازنده: جمهوری چک
  • طول سیم: 1متر
  • ظرفیت کتری: 2 لیتر 
  • ظرفیت قوری:  0.7 لیتر 
  • توان مصرفی: 1500 وات
  • جنس قوری: شیشه
  • محل قرارگیری قوری: روی هم
  • قابلیت چرخش 360 درجه
  • دارای صافی تفاله گیر
  • دارای برنامه گرم نگهدار آب
  • دارای نشانگر سطح آب
  • دارای فیلتر تفاله گیر
  • دارای صافی قرارگرفته در قوری امکان قرارگیری و چرخش ۳۶۰ درجه روی پایه برقی

2- چای ساز تفال مدل BJ201F

مشخصات این محصول:

  • برند: Tefal
  • کشور سازنده: فرانسه
  • طول سیم: ١.٢ متر
  • ظرفیت کتری: 1.9 لیتر
  • ظرفیت قوری: 0.9 لیتر
  • توان مصرفی: 1500 وات
  • جنس قوری: شیشه
  • محل قرارگیری قوری: روی هم
  • قابلیت چرخش 360 درجه
  • دارای صافی تفاله گیر
  • دارای برنامه گرم نگهدار آب
  • دارای المنت پنهان
  • دسته کتری دارای عایق حرارتی
  • دارای صافی قرارگرفته در قوری امکان قرارگیری و چرخش ۳۶۰ درجه روی پایه برقی

3- چای ساز فیلیپس مدل HD7301

مشخصات این محصول:

  • برند: Philips
  • کشور سازنده: آلمان
  • طول سیم: یک متر
  • ظرفیت کتری: 1.5 تا 2.0 لیتر
  • ظرفیت قوری: 0.7 تا 1.0 لیتر
  • توان مصرفی: 1500 تا 2000 وات
  • جنس قوری: شیشه
  • محل قرارگیری قوری: روی هم
  • قابلیت چرخش 360 درجه
  • دارای صافی تفاله گیر
  • دارای برنامه گرم نگهدار آب
  • دارای فیلتر ضدرسوب متحرک
قیمت چای ساز پروفی کوک 1056

چای ساز پروفی کوک مدل Profi Cook PC-TKS 1056

  • ظرفیت کتری حداکثر 1.8 لیتر
  • قابلیت چرخش 360 درجه
  • کتری برقی روی سینی
  • مجهز به فیلتر ضد آهک
  • قابلیت خاموش شدن اتوماتیک و دستی
  • نشانگر میزان آب روی بدنه کتری

سخن پایانی

شما در این مقاله با راهنمای خرید چای ساز آشنا شدید.همچنین از بهترین چای سازهای ایران آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

چرا چای ساز مدام جوش می آورد؟

المنت در چایساز وظیفه به نقطه جوش رساندن آب را دارد. زمانی که آب به نقطه جوش می رسد جریان برق باید توسط برد و یا ترموستات دستگاه قطع شود. در صورتی که یکی از این قطعات دچار مشکل شده باشد، المنت به گرم کردن خود ادامه می دهد.

چرا چای ساز قبل از جوش آمدن آب خاموش می شود؟

سنسور وظیفه کنترل دما و قطع و وصل کردن جریان دستگاه را برعهده دارد. خرابی سنسور باعث این اتفاق می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا