لوازم آشپزخانه

راهنمای خرید خردکن + بررسی نکات مهمی که قبل از خرید خردکن برقی باید بدانید + معرفی بهترین خردکن های برقی

در زندگی‌های پرمشغله امروزی، بیشتر افراد و به ویژه کارمندان ترجیح می‌دهند زمان کمتری را در آشپزخانه بگذرانند. یکی از لوازم برقی که به کمک این دسته افراد آمده تا وقت کمتری را بابت کارهای وقت گیر آشپزی صرف کنند، خردکن است. در غذاهای ایرانی که پای ثابت آن‌ها پیاز داغ است نیاز به وجود خردکن خیلی پر رنگ‌تر جلوه می‌کند. دستگاهی کوچک و کمجا اما پرمصرف و مفید که کار خرد کردن را در سه شماره برایتان انجام می‌دهد. اگر برای خرید خردکن وسوسه شده اید و نمی‌دانید چه دستگاهی برایتان مناسب است این مقاله در راهنمای خرید خردکن شما را برای خرید آماده خواهد کرد.


فهرست مطالب


خردکن چیست؟

خردکن وسیله ای برای منظم و سریع خرد کردن مواد غذایی است که اصلی ترین توانایی آن خرد کردن است، برعکس غذا ساز ها خیلی بزرگ نیستند و با وزن کم خود کالایی دم دستی محسوب می شوند.همچنین این خردن کن ها توانایی میکس کردن ندارند و وظیفه آن ها صرفا خرد کردن می باشد.

معرفی انواع خرد کن موجود در بازار

اگر بخواهیم به سادگی به طور کامل به معرفی انواع خردکن بپردازیم باید آن ها را به دو گروه برقی و دستی تقسیم کنیم، لازم است بدانید که خود خردکن های برقی مجددا به دو گروه تک کاره و چند کاره تقسیم می شوند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله خرید اسپرسو ساز را بخوانید. هر یک از این مدل ها عملکرد، امکانات و قابلیت های خاص خود را دارند. در ادامه هر یک را به صورت جدا گانه زیر ذربین برده و ویژگی های آنها را بررسی کنیم.

خرد کن های دستی

راهنمای خرید خرد کن های دستی به شرح زیر است:

 خردکن های دستی
  • خرد کن های دستی با شبکه های فولادی تیزی که دارند شما را از معایب خرد کردن مواد غذایی با چاقو مانند رنگ و بو گرفتن دست ها رها می کنند، کافیست شما سبزیجات یا دیگر مواد غذایی خود را روی شبکه های فلزی فرار دهید و آن ها را با فشار خرد کنید تا با نزدیک ترین اندازه و به صورت خرد شده در خدمت شما قرار گیرند.
  • شما می توانید خردکن های دستی را با خودتان به هرجایی ببرید و بدون نیاز به استفاده از برق و صرفا با نیروی مکانیکی از خرد کن خود استفاده کنید.
  • این خرد کن ها با داشتن چند شبکه فلزی می توانند مواد غذایی شمارا با ابعاد متفاوتی خرد کنند.

خردکن های برقی

راهنمای خرید خردکن های برقی به قرار زیر است:

خردکن های برقی
  • خرد کن های برقی نوعی دیگر از خردکن ها هستند که با استفاده از جریان برق تنها در چند ثانیه مواد غذایی شما را همانطور که خواسته بودید خرد می کنند.
  • در استفاده از این خردکن های برقی هیچ خطری شمارا تهدید نمی کند چرا که دست شما هیچ ارتباط مستقیمی با تیغه ها ندارد و به همین سبب این خردکن ها انتخاب مناسبی برای منازلی هستند که در آن ها کودک کوچک و نوپا وجود دارد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله راهنمای خرید چای ساز را بخوانید.
  • همانطور که پیش از این گفته شد خردکن های برقی خود به دو نوع تک کاره و چند کاره تقسیم می شوند که ما به معرفی آنها می پردازیم.
راهنمای جامع خرید سرویس پخت‌وپز + معرفی انواع سرویس پخت‌وپز و معرفی نکات مهم قبل از خرید

نحوه استفاده از خردکن برقی چکونه است؟

استفاده از این دستگاه بسیار ساده بوده و تنها با ریختن مواد غذایی مورد نظر داخل دستگاه و زدن دکمه آن مواد شما خرد خواهد شد. انواع دستگاه خردکن چه به صورت دستی و چه برقی کار شما را راه می‌اندازد.انواع خردکن دستی به شیوه‌های مختلف عمل می‌کنند. برخی از آن‌ها با چرخاندن دسته، برخی دیگر با کشیدن طنابی کوک شده و شروع به کار می‌کند و برخی دیگر با وارد کردن فشار به آن مواد را خرد و ریز خواهند کرد.

در برخی خردکن‌های برقی دکمه پاور روی بدنه و در برخی دیگر روی درب قرار گرفته که با فشردن آن دستگاه کار می‌کند. همچنین در اغلب دستگاه‌ها با برداشتن دست از روی دکمه کار خردکن متوقف می‌شود. این شبیه عملکرد پالس در دستگاه‌هایی مانند غذاساز است و باعث می‌شود که کنترل بیشتری روی اندازه خرد شدن داشته باشید.

خردکن‌ها در انواع مختلف موجود هستند اما در همگی آن‌ها قبل از آنکه خردکن را به برق وصل کنید مواد را تا دوسوم حجم طرف داخل آن بریزید و سپس درب دستگاه را به درستی روی آن چفت کنید.اگر دستگاه شما میکروسویچ داشته باشد در صورتی که درب به درستی روی آن قرار نگرفته باشد روشن نخواهد شد. در غیر اینصورت در صورت روشن شدن دستگاه ممکن است مواد بیرون بریزند و یا به موتور یا پین‌های آن خسارت وارد شود.

تفاوت خرد کن های برقی تک کاره و چند کاره چیست؟

چه امکاناتی در خرد کن های برقی تک کاره و چند کاره وجود دارد که این دو را از یکدیگر متمایز میکند؟

  • خردکن های تک کاره تنها توانایی خرد کردن مواد غذایی شما را در اندازه های محدودی دارند، اما خردکن های چند کاری توانایی های دیگری مانند رنده کردنیا برش روبانی و نواری هم برخوردارند.
  • همچنین این خردکن های برقی چندکاره توانایی آسیاب و خرد کردن مواد را در متفاوت ترین اندازه ها دارند.

تفاوت خردکن و غذاساز در چیست؟

هر چند کارکرد این دو وسیله بسیار به یکدیگر شباهت دارد اما این دو وسیله یکی نیستند و تفاوت‌هایی دارند.

تفاوت خرد کن و غذاساز در چیست؟
  • خردکن از لحاظ اندازه نسبت به انواع غذا ساز حجم و اندازه کمتری دارد در حالی که غذا ساز ابعاد بزرگتری داشته و فضای بیشتری را اشغال می‌کند.
  • از لحاظ کاربرد و عملکرد، خردکن تنها قابلیت خرد کردن و در برخی موارد قادر است که انواع مواد غذایی را رنده کند. ولی غذاساز قابلیت‌های بیشتری دارد و زمینه فعالیت آن بیشتر می‌باشد به طوری که امکان هم زدن، پوره کرده و درست کردن خمیر در این وسیله وجود دارد.
  • غذاسازها همگی برقی هستند ولی خردکن انواع دستی و برقی دارد.
  • قیمت غذاسازها معمولا به علت تعدد کارکردشان بیشتر است.
راهنمای خرید سرویس پخت و پز + مزایا و معایب خرید قابلمه های استیل چیست؟

یک خردکن خوب چه ویژگی هایی دارد؟

مهم ترین فاکتور های که باید برای یک خرد کن در نظر گرفت عمدتا مربود به جنس و کارایی آن می باشد که ما در این مرحله به آن میپردازیم. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله خرید مولتی کوکر را بخوانید. جنس لوازم آشپزخانه به این دلیل حائز اهمیت است که با مواد خوراکی هر منزل در ارتباط است و در صورت سهل انگاری ما در انتخاب کالای مناسب می تواند به سلامتی ما اسیب بزند.

جنس ظرف خردکن:

  • این ظرف یا محفطه در تمام خردکن های پلاستیکی میباشد، اما کیفیت این پلاستیک ها با هم بسیار متفاوت است.
  • سعی کنید خردکنی را انتخاب کنید که پلاستیک ظرفش با گذشت زمان شفافیت خود را از دست ندهد، همچنین پلاستیک استفاده شده در خرد کن باید فاقد ماده بیسفنول آ باشد، زیرا این ماده یک ماده شیمیایی است که اگر مواد غذایی به مدت چند ساعت در مجاورتش باشند می توانند به سلامت ما آسیب بزنند.

جنس تیغه های خرد کن:

  • در انتخاب خرد کن حتما تاکید داشته باشید که تیغه های خردکن حداقل استیل ضد زنگ باشند، زیرا خردکن ها بسیار زیاد در مجاورت رطوبت قرار می گیرند و زنگ زدگی ارزش غذایی آن ها را پایین میاورد.
جنس تیغه های خرد کن

قابلیت جدا شدن اجزا از یکدیگر:

  • این نکته در هنگام شست و شوی خرد کن بسیار زیاد حائز اهمیت است به خصوص برای خیلی از ما که علاقه ای به ایستادن های طولانی بالا سر سینک ظرفشویی نداریم، در این مواقع ما می توانیم با جدا کردن اجزا و خواباندن آن ها در آب و مواد شوینده شست و شو بهتری را داشته باشیم.

اهمیت ضمانت و خدمات پس از فروش:

  • سعی کنید دست به خرید خردکن هایی بزنید که برند آن ها قبل از این امتحان خود را پس داده اند و از خدمات پس از فروش بالایی نیز برخوردار هستند.
  • این گونه شما خیال راحت تری برای مقابله با خرابی های دستگاه خود دارید.

نکات مهم در راهنمای خرید خردکن چیست؟

بهتر است خردکن را متناسب با نیاز و مصارف خود انتخاب کنید. برای مثال اگر استفاده کمی از این وسیله دارید توصیه می‌کنیم خردکن همه کاره و گران قیمت نخرید.اما اگر در آشپزخانه‌تان نیاز زیادی به خردکن دارید اقدام به خرید دستگاهی پیشرفته و پرقدرت کنید که نیاز شما را تامین کند و قابلیت خرد کردن بسیاری از مواد غذایی را داشته باشد. در ادامه نکات مهمی که در هنگام خرید باید مدنظر داشته باشید اشاره می‌کنیم تا خریدی دلچسب داشته باشید.

راهنمای خرید چای ساز + معرفی بهترین چای سازهای موجود در بازارایران

قدرت و سرعت موتور

سرعت خرد کردن مواد در برخی خردکن‌ها قابل تنظیم است و برخی دیگر همیشه با سرعت یکسان عمل می‌کنند. بی شک بین قدرت موتور و سرعت آن در خرد کردن مواد رابطه مستقیمی وجود دارد و هر چه موتور از قدرت و عملکرد بهتری برخوردار باشد، بر روی سرعت دستگاه تاثیر گذاشته و آن را به مقدار قابل توجهی افزایش خواهد داد.

هر چقدر خردکن سرعت بیشتری داشته باشد به علت صرف زمان کمتر در خرد کردن مواد غذایی انرژی کمتری نیز مصرف خواهد شد. قدرت موتور بر حسب وات سنجیده می‌شود. معمولا توان مصرفی موتور خردکن‌ها ۱۵۰ تا ۱۰۰۰ وات است.

سعی کنید خردکنی را انتخاب کنید که قابلیت تنظیم سرعت داشته باشد. به صورتی که بتوانید برای خرد کردن مواد غذایی از درجات مختلف استفاده کنید و همه مواد به یک شکل و اندازه خرد نشوند. مثلا گاهی برای برخی غذاها لازم است که پیاز داغ ریز داشته باشید و برای برخی دیگر مانند آش پیاز داغ‌های درشت.انتخاب سرعت باعث می‌شود که بتوانید درجه و اندازه خرد شدن مواد را کنترل کنید. اما اگر اندازه برای شما مهم نیست و بودجه کمی دارید می‌توانید از خردکن یک سرعته هم به خوبی استفاده کنید.

اندازه خردکن

اگر قصد خرید این محصول را دارید باید به مواردی مانند جایی که برای آن در نظر گرفته‌‎اید، میزان مصرف تان از این دستگاه و همچنین تعداد اعضای خانواده توجه کنید تا بتوانید محصولی مناسب بخرید.اگر اکثر مواقع برای افراد کمی آشپزی می‌کنید سعی کنید حجم ظرف کوچک را انتخاب کنید. چرا که موادغذایی با مقدار کم در ظرف بزرگ خوب خرد نمی‌شوند. اندازه دستگاه بر اساس لیتر سنجیده می‌شود.

اندازه خرد کن

اگر برایتان مهم است که خردکنی سبک داشته باشید و تعداد دفعات کارتان با خردکن در طول روز زیاد است حتما به وزن محصول نیز توجه کنید. معمولا خردکن‌هایی که ظرف پیرکس دارند سنگین تر هستند و ظرف‌های پلاستیک وزن کمتری دارند.

امکان شست و شوی خردکن

یکی از مواردی که در راهنمای خرید خردکن باید مورد توجه قرار بگیرد این است که قطعات آن به گونه‌ای باشد که برای شست و شو پس از هر بار استفاده به راحتی جدا شود و بتوان آن‌ها را در ماشین ظرفشویی قرار داد.قطعاتی که قابل شستشو نیست را با دستمال نمدار تمیز پاک کنید و هرگز اجازه ندهید به قسمت موتور دستگاه آب نفوذ نکند. برخی برندها یک کاردک را برای تمیز کردن مواد داخل ظرف طراحی کرده‌اند که دیگر نیازی به استفاده از قاشق یا دست نباشد.

اهمیت تعداد و جنس تیغه‌ها در راهنمای خرید خردکن

هر تیغه برای خرد کردن مواد غذایی خاصی است. وجود چند تیغه می‌تواند برای خرد کردن در اشکال و اندازه‌های مختلف به کار رود و همچنین با توجه به اینکه به طور مداوم از یک تیغه استفاده نمی‌کنیم، همین سبب می‌شود تا عمر تیغه‌های دستگاه افزایش یابد و مدت زیادی قابل استفاده باشد.

اهمیت تعداد و جنس تیغه‌ها در راهنمای خرید خردکن

برخی برندها در ابتکاری جالب تیغه‌هایی برای رنده کردن مواد و اسلایس کردن انواع میوه‌ها در نظر گرفته‌اند. این خردکن‌ها چند کاره هستند و شما می‌توانید با توجه به نیاز و بودجه‌ای که در نظر گرفته این دستگاه‌ها را هم خریداری کنید.

میوه خشک کن چیست؟ + راهنما خرید میوه خشک کن و همه نکاتی که باید در این باره بدانید

نکته دیگر در راهنمای خرید خردکن جنس تیغه هاست که به شما پیشنهاد می‌کنیم تیغه‌ها از جنس استیل ضد زنگ باشند تا در اثر مجاورت با آب زنگ زده نشوند. تیز بودن تیغه‌ها در خرد کردن منظم و یکدست تاثیر زیادی دارد و اگر خردکن شما خوب خرد نمی‌کند احتمالا تیغه‌ها کند شده اند. اگر جنس تیغه خوب نباشد بر اثر استفاده مداوم مستهلک خواهد شد. بنابراین بهتر است به تیغه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

جنس کاسه خردکن

جنس کاسه این دستگاه می‌تواند فلزی، شیشه‌ای و یا پلاستیکی باشد. کاسه خردکن با جنس شیشه‌ای بیشتر توصیه می‌شود چرا که فرایند خرد کردن مواد داخل ظرف قابل مشاهده است. هر چند جنس شیشه برای سلامتی بی خطر است ولی سبب می‌شود وزن دستگاه زیادتر گردد و احتمال شکستن آن نیز وجود دارد.

از طرفی ظرف با جنس پلاستیک سبک و احتمال شکستن آن بسیار کم است . اگر خردکنی با کاسه پلاستیکی انتخاب می‌کنید باید توجه کنید که برخی از اقسام پلاستیک دارای نوعی ماده مضر و شیمیایی به نام BPA است که در هنگام خرید در صورت امکان باید نسبت به عدم وجود چنین ماده‌ای در ظرف اطمینان پیدا کرد و سپس اقدام به خرید نمایید. البته افتادن خط و خش پس از مدتی روی پلاستیک و طلق اجتناب ناپذیر است.

وجود قفل ایمنی (میکروسویچ)

حتما در بسیاری از وسایل برقی مخصوص آشپزخانه مانند آبمیوه گیری متوجه شده‌اید که تا زمانی که همه قطعات به خوبی چفت نشود دستگاه روشن نخواهد شد.

این قابلیت در خردکن نیز سبب می‌شود تا زمانی که تمامی قطعات به درستی در جای خود قرار نگرفته است کار نکند و این قابلیت موجب جلوگیری از خطرات گوناگون به خصوص برای کودکان می‌شود. همچنین اگر دستگاه در این حالت شروع به کار کند احتمال آسیب دیدن آن بسیار بالاست.

سر و صدای موتور

هر چه قدرت موتور بیشتر باشد سر و صدای آن نیز بیشتر می‌شود. اگر صدای زیا برایتان آزار دهنده است سعی کنید خردکنی با قدرت موتور متوسط بخرید. موتورهای ضعیف را حتی با وجود صدای کم موتور پیشنهاد نمی‌کنیم چرا که احتمال خرابی موتور به مرور زمان و در صورت کار با مواد سفت بسیار بالاست.

جنس بدنه خردکن

بدنه خردکن‌ها معمولا از جنس پلاستیک است. توجه کنید که اگر از برند مرغوبی خرید کنید لازم نیست که نگران خراب شدن و یا رنگ پریدگی پلاستیک بدنه باشید. به صورت کلی می‌توان گفت یک خردکن خوب و ایده آل این ویژگی‌ها را دارد:

جنس بدنه دستگاه
  • سبک
  • جنس بدنه مرغوب
  • برند شناخته شده و مرغوب
  • کم سروصدا
  • موتور پرقدرت
  • دارای میکروسوییچ و پایه ضد لغزش
  • تیغه‌های تیز و متعدد
  • کاسه شفاف از جنس پیرکس و یا پلاستیک مرغوب
  • قابل شستشو
  • چند کاره و چند سرعته
  • دارای ضمانت معتبر
کاربرد پلوپز برقی و فواید پخت برنج در آن + راهنمای خرید پلوپز

طول سیم

خردکنی را انتخاب کنید که سیم آن نه خیلی کوتاه باشد که نیاز به استفاده از رابط برق باشد و نه آنقدر بلند باشد که دست و پا گیر شود. سیم‌هایی خردکن‌ها در برندهای باکیفیت معمولا یک متری طراحی می‌شوند تا کاربر به راحتی بتواند روی پیشخوان آشپزخانه کار با دستگاه را انجام دهد.

پایه ضد لغزش

خردکن دستگاهی کوچک و سبک با موتوری نسبتا قدرتمند است. بنابراین برای اینکه در هنگام کار بر روی سطح حرکت نکند باید پایه‌های پلاستیک ضد لغزش داشته باشد.دقت کنید که در انتهای ظرف چند پایه لاستیکی برای جلوگیری از لغزش بر روی پیشخوان و همچنین کم شدن سروصدای ناشی از برخورد با سطح وجود داشته باشد.

معرفی بهترین خردکن های برقی

1- خردکن برقی کرکمازمدل A460-04

 خردکن برقی کرکمازمدل A460-04

مشخصات این محصول:

برندkorkomaz
کشور سازندهترکیه
توان900W
نوع کنترل دکمه فشاری 
قابلیت سرعتتک سرعته
جنس تیغه ها4 پره استیل ضد زنگ 
ظرفیت ظرف1.25 لیتر
جنس ظرفشیشه
سایر ویژگی هادارای حالت توربو
در 5 رنگ مشکی ، قرمز ، اسطوخودوس ، زرگلد و صورتی
دارای پایه ضد لغزش
قابل جدا شدن و قابل شستشو در ماشین ظرفشویی 

2- خردکن دلمونتی مدل DL 115B

دلمونتی مدل DL 115B

مشخصات این محصول:

برندdelmonti
کشور سازندهچین
توان700W
ظرفیت ظرف1.2 لیتر
سرعت2 سرعته
جنس تیغه ها4 پره استیل ضد زنگ 
نوع کنترلدکمه فشاری 
جنس ظرفپلاستیک
سایر ویژگی هادارای حالت توربو
جنس بدنه از پلاستیک
رنگ سفید و مشکی
دارای پایه ضد لغزش
قابل جدا شدن و قابل شستشو در ماشین ظرفشویی 

3- خردکن پروفی کوک مدل PC-MZ 1150

خردکن پروفی کوک مدل PC-MZ 1150

مشخصات این محصول:

برندProfi Cook
کشور سازندهچین
توان مصرفی400W
اندازه2x2x3mm
وزن2kg
ظرفیت ظرف1 لیتر
حجم خردکن1000 میلی لیتر
تنظیمات سرعت2 سرعته
جنس تیغه ها4 پره استیل ضد زنگ + تیغه یخ خردکن 
نوع کنترلدکمه فشاری
جنس ظرفشیشه
سایر ویژگی هادارای حالت توربو
دارای تیغه‌ی یدک و ویژه برای ریز کردن یخ
جنس بدنه از استیل
قابل جدا شدن و قابل شستشو در ماشین ظرفشویی

سخن پایانی

شما در این مقاله با راهنمای خرید خردکن آشنا شدید.همچنین از ویژگی ها و بهترین مدلهای آن آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

قطعات خردکن برقی را باید به صورت دستی شست یا با ماشین ظرفشویی؟

برخی از خرد کن‌های برقی ضمن اینکه قابلیت شست و شوی دستی را دارند، برای شست و شوی آن‌ها می‌توان به کمک ماشین ظرفشویی نیز اقدام کرد. پس از شست و شو دقت داشته باشید که تمامی اجزای دستگاه را با دستمال مناسب خشک و تمیز کنید تا لکه‌ای به روی آن‌ها باقی نمانده و از زنگ زدن جلوگیری کنید.

خردکن دستی بخریم یا خردکن برقی کدام بهتر است؟

خردکن دستی کوچکتر است و دارای چندین تیغه است. با این حال ، از آنجا که موتور ندارد و باید مواد غذایی مختلف دست خرد شود ، خرد کردن سبزی جات سفت با خردکن های دستی آزاردهنده است.اما خردکن برقی در هنگام برش هر غذایی سرعت و قدرت بالایی دارد و کار با آن گزینه بسیار مناسبی است ، مخصوصا برای افراد مسن و مشکلی در درد دست ها و مشکل در برش هر ماده ای وجود نخواهد داشت.واضح است که دستگاه خرد کن برقی گرانتر از دستگاه دستی است ، اما به دلیل کارایی بسیار خوب و بالا ارزش خرید دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا